Ansvarsfulla event

Går det att samla flera hundra människor på en och samma plats och samtidigt göra det hållbart? Absolut. Men det kräver insikt, kunskap och noggrann planering i varje steg genom hela processen.

En hållbar upplevelse

Vi tittar alltid på hållbarhet utifrån flera perspektiv – socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Gröna lokaler, effektiv och smart avfallshantering, återanvändbara material, jämställdhet, inkludering och donationer till välgörenhetsorganisationer är bara några områden vi arbetar med för att göra våra event mer hållbara.

Social hållbarhet

Hänsyn till miljön och vår jord är självklart för oss i allt vi gör, men hållbarhet betyder så mycket mer. Det handlar om att se på världen även ur ett mänskligt perspektiv och hela tiden utvärdera hur vi kan bidra till ett bättre samhälle.

Därför arbetar vi med organisationer vars syfte är att förbättra livet för människor i behov av stöd, till exempel Räddningsmissionen, Stadsmissionen och Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias Barnsjukhus. Och genom att anställa lokal arbetskraft och kompetens skapar vi arbetstillfällen på de platser vi väljer för våra event.

Utöver det har vi vår Code of Conduct. En etisk kompass ser den till att vi alltid har ett mänskligt perspektiv i vårt dagliga arbete, både internt och externt.

Det här är bara några exempel. Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om Hansens hållbarhetsarbete och hur vi kan hjälpa dig att skapa mer hållbara evenemang.

Hållbar logistik

Vi prioriterar alltid hållbara transporter för alla som deltar i våra event – gäster, värdar, talare och andra inblandade partners. Och genom att välja arenor nära tåg- och busstationer kan vi minska vår klimatpåverkan ännu mer. Vi ser också till att det finns laddningsstationer för elfordon i närheten av mötesplatser och hotell för att uppmuntra och förenkla valet av mer hållbara transportsätt.

Vår ambition är att alltid kunna erbjuda 100% miljömärkta hotell, konferensanläggningar och mötesplatser. Därför väljer vi att arbeta med verksamheter, partners och lokaler med samma starka fokus på hållbara alternativ som vi har.

Med smak för grönt

Hållbara evenemang ger en bättre eftersmak och när det kommer till mat & dryck finns det många sätt att sätta ribban högt utan att kompromissa med smaken. Minskat matsvinn och miljövänliga material i köket gör stor skillnad. Och vi ser alltid till att menyn skapas med ekologiska och hållbara alternativ i fokus.

Vegetariska alternativ är alltid en del av menyn och genom WWF:s röda lista kan vi säkerställa att alternativ från hotade arter aldrig serveras. Säsongsbetonade råvaror är ett annat sätt att skapa grönare menyer och även om målet är att minska matsvinnet så mycket som möjligt komposteras alltid det avfall som ändå uppstår på bästa möjliga sätt.

Hur vi arbetar

Det djärva öppningsnumret

Oavsett om det handlar om en uppföljare eller ett helt nytt samarbete vet vi att förståelse och kunskap om uppdraget är avgörande för att skapa det bästa möjliga eventet. Genom olika perspektiv skapar vi en insiktsplattform som hjälper oss att identifiera uppgiften och presentera rätt lösningar framåt.

Att skapa rätt förutsättningar

Vi gräver djupare i de specifika utmaningarna och analyserar uppgifterna för att hitta den bästa strategiska vägen framåt. Resultatet är en kreativ brief där uppdragets syfte och mål är tydligt definierade.

Historien och hur den bäst berättas

Nu är det dags att omvandla de strategiska slutsatserna till kreativ spetskompetens som berör både varumärken och människor. Vi ser till att det övergripande konceptet omsätts i kraftfull kommunikation som kan användas i de kanaler och format som behövs för det specifika evenemanget. Från inbjudningar och scenografi till innehåll och presentationer.

Den stora finalen

Med det kreativa konceptet som grund förverkligar vi alla idéer. Det inkluderar event management, sourcing, logistik, programinnehåll, organisation på plats och sist men definitivt inte minst – utvärdering. Fasen där vi samlar alla lärdomar och tar med dem till nästa uppdrag, så vi kan bli ännu bättre på det vi redan är bra på.

Redo för nya upplevelser?